Isnin, 24 Disember 2012

Domain co.cc tidak dapat digunakan lagi







Mungkin ramai yang tahu bahawa CO.CC merupakan menyediakan domain percuma untuk blogger.Bukan sekadar blogger, tetapi ia boleh digunakan untuk website dan email.Saya dimaklumkan bahawa domain CO.CC tidak lagi boleh digunakan.

Cuba anda pergi ke CO.CC, ianya tidak dapat di akses,mungkin perkhdimatannya ditutup atau disekat sesetengah pihak kerana kebanyakan domain yang berdaftar di bawah CO.CC merupakan laman web phising dan penipuan yang membabitkan kegiatan jenayah siber.

Adakah kejadian ini seperti tahun tahun lalu atau memang betul CO.CC telah meutup perkhidmatan mereka? ternyata Domain percuma memang tidak memuaskan berbanding yang berbayar. Apa pun domaindot tk masih boleh digunakan , Untuk CO.CC sebenarnya ia hanyalah subdomain,tetapi ramai beranggapan ianya Domain.


Kami melihat bahwa layanan domain gratis .CO.CC down selama beberapa minggu dan sepertinya tidak akan aktif kembali (layanan telah ditutup). Kami menyarankan pengguna domain .CO.CC untuk membackup data websitenya dan memindahkannya ke akun baru dengan menggunakan nama domain berbayar ataupun subdomain gratis milik IDHostinger.




Nama domain tidak dapat diubah secara langsung. Sama seperti ketika membuat website baru, silahkan tambahkan akun baru melalui menu "Tambah Domain" pada Kontrol Panel anda. Lalu pindahkanlah semua file dan database website anda dari akun lama ke akun baru anda. Menu-menu yang mungkin anda perlukan antara lain:
- menu Backup, untuk membackup dan mendownload file dan database dari akun lama anda
- menu Impor Website dan File Manager, untuk mengupload file website ke akun baru anda
- menu Database MySQL, Impor Database dan PHPMyAdmin, untuk membuat database baru dan mengimpor database dari file backup sql anda.

0 ulasan: